RSS

Proiect multilateral Comenius “Living. Reading. Growing.”

11 Mar

Anul acesta şcoala noastră este implicată în cadrul unui proiect Comenius, “Living. Reading. Growing.” La proiect participă o serie de şcoli din România, Italia, Turcia şi Polonia.

Acest parteneriat include activităţi care urmăresc o mai bună integrare socială a elevilor, prin studierea unor modele sociale în comparaţie cu personaje din literatură. În cadrul proiectului se vor desfăşura activităşi menite să încurajeze elevii să citească. 

Astfel, vor fi folosite la ore, studii şi discuţii despre unele opere literare care fac referire la fenomene sociale cum ar fi: includere/respingere; supunere/revoltare; succes/eşec şcolar; competiţie/colaborare.

În sprijinul acestor activităţi se propune creşterea numărului de lecturi suplimentare, studii de caz, dezbateri, rezumate, benzi de desene animate, piese de teatru. Proiectul are în vedere cele două fenomene care apar la nivelul populaţiei şcolare şi care sunt monitorizate şi de către Comisia Europeană:

-scăderea interesului în ceea ce priveşte cititul, dar şi o scădere considerabilă a performanţelor în citit;

-scăderea interesului pentru procesul educaţional al elevilor care provin din familii dezavantajate social şi economic, fără loc de muncă, fără venituri, ce au copii lăsaţi în grija altora, în timp ce părinţii sunt plecaţi la muncă în străinătate.

Astăzi am desfăşurat o activitate cu elevii clasei a VII-a, activitate încadrată în acest proiect. Am pornit de la noţiunile de ACCEPTARE şi RESPINGERE. I-am rugat pe elevi să îmi dea exemple de oameni reprezentativi pentru comunitatea lor, dar şi de exemple negative. Mai apoi am explicat cei doi termeni, ajutaţi şi de un dicţionar de sinonime.  Pentru că şi în literatură autorii creează atât personaje pozitive, cât şi negative, li s-a cerut elevilor să ofere câteva exemple. S-a ales pentru studiere “Povestea unui om leneş” de Ion Creangă.

Elevii au primit fişe cu textul respectiv, s-a realizat lectura pe roluri. Clasa a fost împărţită în patru echipe, iar, prin metoda cadranelor, fiecare echipă a avut de rezolvat câte o cerinţă(precizarea ideilor principale din text, rezumarea acestuia, precizarea moralei textului, clasificarea personajelor). Tot pe baza textului s-a realizat o dezbatere. Mai apoi, elevii au fost întrebaţi dacă nu există şi în colectivul lor persoane ce se aseamănă leneşului din poveste. După ce s-au dat exemple, a urmat sceneta”Povestea unui elev leneş”, tocmai pentru a ilustra legătura strânsă dintre literatură şi viaţa reală. Tot pe echipe, elevii au fost supuşi unui alt exerciţiu, prin metoda diagramei Venn. Sarcina lor a fost să ilustreze diferenţele şi asemănările dintre elevul leneş şi omul leneş.

În final, elevii au primit fiecare câte o fişă de lucru pentru a se observa dacă noţiunile discutate au fost asimilate. Mai jos puteţi vedea o serie de fotografii de la activitate, precum şi un filmuleţ.

 
 

Tags: , , , ,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

 
%d bloggers like this: